3x mýty o parfémech, kterým všichni věří, ale nejsou pravdivé

Parfém je mocná věc

Parfém je možné nosit jako módní doplněk, jako způsob, jak ukázat individualitu, nebo jako připomínka na něco z minulosti, tedy na přivolání vzpomínky. Vůně, kterou se rozhodnete nosit, o vás hodně vypovídá. Pro mnohé je parfém součástí kosmetické rutiny, aby se cítil krásně a sebevědomě.

Navzdory opravdu dlouhé historii používání parfémů existuje několik věcí, které mnohý z nás dělá špatně

Používání parfému totiž není tak jednoduché, jak jednoduše se to řekne. Parfémy jsou jemné a jejich vůně se použití v čase mění. To, co si ráno nastříkáte na tělo, bude odpoledne možná bude vonět trochu jinak, protože molekuly parfému se transformují díky teplu vaší pokožky. Možná se to nezdá samozřejmé, ale to, kde své vůně skladujete, má také velký vliv na jejich kvalitu a životnost.

Parfém se má aplikovat na zápěstí a rozetřít?

Je běžnou praxí nasprejovat parfémem vnitřní zápěstí a poté je o sebe třít. Ukázalo se, že toto není právě nejlepší cesta. Třením vytváříte teplo, které rozbije molekuly parfému a tím se vůně rychle odpaří. Místo toho jemně poklepejte zápěstími o sebe.

Kvalitní parfém stačí stříknout jednou nebo dvakrát – maximálně třikrát. Nejlepší místa pro aplikaci vůně jsou u kořene krku, za ušima nebo na zadní straně kolen (mate-li sukni). Udržování hydratované pokožky může také prodloužit životnost vašeho parfému. Parfém nikdy neprotřepávejte. Tím by se do flakonu dostal vzduch a urychlil by se rozpad vůně.

Jak je to s testem parfému?

Když hledáte novou vůni, co děláte? Pravděpodobně zamíříte do obchodního domu, nastříkáte pár vůní na testovací proužky a vyberete vítěze. Ale tak jednoduché to skutečně není.

Vytváření vůně je rafinovaný proces, který provádějí ti nejlepší parfuméři s nejostřejším čichem a talentem pro míchání harmonických akordů. Je to proto, že parfémy jsou postaveny z jemných tónů, které spolupracují na vytvoření výsledné vůně. Zatímco parfém může obsahovat mnoho ingrediencí, jeho vůně vzniká smícháním tří jejich tónů: hlavy, srdce a základních tónů parfému.

Hlavové tóny jsou nejlehčí; jsou první, které ucítíte, ale také jako první zmizí, vyprchají. Vytvářejí váš první dojem z parfému a často mají citrusovou nebo ovocnou vůni.

Srdce se objeví, jakmile tóny hlavy vyblednou, a definují hlavni charakter parfému. Vůně v srdci je často smyslná, často ovocná nebo květinová a většinou take plná koření.

Základní tóny přicházejí, když se vrchní tóny úplně odpaří, Vytvářejí trvalý dojem parfému. Jsou nejsilnější, nejtrvanlivější a často dřevité nebo mošusové.

Toto je při výběru parfému třeba brát v úvahu. Pokud vybíráte parfém v kamenném obchodě, čichněte nanejvýš k pěti až deseti vůním na papírku a vyzkoušet jednu nebo dvě v tuto chvíli nejlíbivější na kůži. Pak teprve vyberte p té, co necháte vyprchat horní tony.

Pozor. Prostředí - vlhkost a teplota mají vliv na to, jak parfém voní. Doma tedy může vonět jinak než ve velkém obchodě. Také pití alkoholu nebo kouření otupí váš čich a může zakrýt skutečnou vůni parfému.

Parfém vydrží věčně?

Kdepak. I váš parfém má “doporučené datum spotřeby” a je pravděpodobně kratší, než si myslíte. Pokud vám před několika lety zůstaly nějaké otevřené lahvičky parfémů, je čas je vyhodit. Vůně už byly pravděpodobně zničené.

Parfém má tři nejhorší nepřátele: světlo, teplo a vlhkost. Všechny tři výrazně ovlivňují životnost vašeho parfému. Chcete-li maximalizovat dobu po kterou bude parfém dobře sloužit, neskladujte jej v koupelně. Je to lákavé místo, protože tam provádíte velkou část hygieny a kosmetické rutiny, ale v koupelně dochází k velkým změnám teploty a vlhkosti. Parfém není deodorant a neaplikuje se hned po sprchování, tak ho raději uložte tam, kde se oblékáte ven. Abyste měli jistotu, že vám parfém vydrží co nejdéle, skladujte jej na tmavém a suchém místě při stálé teplotě.

Pokud jste oddáni jedné vůni, pravděpodobně měníte prázdnou lahvičku za novou poměrně pravidelně. Pokud však střídáte několik vůní a vypotřebování flakonu trvá mnohem déle. V takovém případě věnujte skladování větší péči.

Např. Fragonard lahvuje své pravé parfémy do zlatých hliníkových estaňonů, které chrání parfém před světlem. V v tomto estaňonu může být parfém uchován po dobu pěti až osmi let. Ve skleněném flakónku však parfém vydrží po otevření obvykle jen dva roky.